Partner serwisu
24 marca 2020

Definicja drogerii w centrum handlowym z nowego rozporządzenia ministra zdrowia sukcesem Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego

Kategoria: Aktualności

Od piątku, 20 marca 2020 r. obowiązuje NOWE ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA W SPRAWIE OGŁOSZENIA NA OBSZARZE RP STANU EPIDEMII. Jego tekst odpowiada na postulaty prezentowane przez Związek, dotyczące relacji handlowych między przedstawicielami branży kosmetycznej a zarządcami galeriami handlowymi.

Prezentujemy informację Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego

Definicja drogerii w centrum handlowym z nowego rozporządzenia ministra zdrowia sukcesem Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego

Do sytuacji członków Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego działających na terenie galerii handlowych odnosi się rozdział 4
paragraf 6 ustęp 3. W punkcie 1 litera b) rozporządzenie zezwala najemcom na handel produktami kosmetycznymi Z WYŁĄCZENIEM NAJEMCÓW, KTÓRYCH PRZEWAŻAJĄCA DZIAŁALNOŚĆ POLEGA NA SPRZEDAŻY PRODUKTÓW DO PERFUMOWANIA LUB UPIĘKSZANIA. Rozumiemy ten zapis jako CZASOWE OGRANICZENIE HANDLU W SKLEPACH OFERUJĄCYCH GŁÓWNIE PERFUMY I KOSMETYKI KOLOROWE DO UPIĘKSZANIA/MAKIJAŻU. Pozostali najemcy, handlujący innymi kategoriami produktów kosmetycznych oraz środki higieny i czystości nie są objęci ograniczeniem. Dodatkowo w ustępie 3 punkcie 3 OBJĘTO ZAKAZEM
HANDLU DETALICZNEGO WYSPY HANDLOWE BEZ WZGLĘDU NA KATEGORIĘ SPRZEDAWANYCH PRODUKTÓW  KOSMETYCZNYCH.

Dla naszego zespołu to wielka satysfakcja, że NOWE PRZEPISY, PRZYGOTOWYWANE PRZEZ RESORTY ZDROWIA I ROZWOJU, uwzględniły postulaty inpotrzeby naszych firm członkowskich. Z definicją z pierwszego rozporządzenia mieliśmy bowiem ogromne trudności.

JAKI PROBLEM ZDIAGNOZOWALIŚMY?

Naszym zdaniem zaszła duża sprzeczność między tym, co wielokrotnie komunikowali przedstawiciele rządu, w tym Ministerstwa Zdrowia, a zapisami pierwszego rozporządzenia. Ich intencją było pozostawienie otwartych sklepów i punktów usługowych, zapewniających społeczeństwu dostęp do tzw. produktów pierwszej potrzeby, jak żywność czy środki czystości i higieny. Nie były nimi z pewnością wysoko wyspecjalizowane lokale handlowe, jak wyspy z produktami do makijażu i stylizacji paznokci, perfumerie czy prestiżowe/specjalistyczne salony jednoimienne poszczególnych marek.

Dostaliśmy bardzo wiele niepokojących informacje od naszych firm, że centra i galerie handlowe (w zdecydowanej większości) interpretowały ten zapis inaczej. Wyspy handlowe, czyli punkty oferujące wybrane kosmetyki do makijażu czy pielęgnacji rąk i paznokci, przez zarządców obiektów wielkopowierzchniowych mogły być traktowane również jak drogerie, a to oznaczało konieczność płacenia czynszu - nawet w okresie dobrowolnego zamknięcia punktu przez właściciela. Zdaliśmy sobie sprawę, że przyczyną takiego stanu rzeczy była przynależność wysp do jednej podklasy PKD 47.75. (sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach). W tym bardzo szerokim - zbyt szerokim naszym zdaniem - zbiorze różnego rodzaju lokali handlowych
tylko część rzeczywiście była niezbędna do zapewnienia konsumentom dostępu do produktów pierwszej potrzeby.

Mimo szerokiej definicji słowa drogeria i podklasy PKD 47.75., produkty do pielęgnacji paznokci, kremy, perfumy nie są w obecnej chwili
produktami pierwszej potrzeby, nie służą też celom ochrony społeczeństwa przed wirusem COVID- 19. Popyt na te kosmetyki, zwłaszcza w sprzedaży stacjonarnej, jest w tej chwili znikomy. Jednocześnie nie powinno się zachęcać klientów centrów handlowych do długiego pozostawania na terenie centrum poprzez otwieranie punktów z asortymentem nie mieszczącym się w kategorii produktów pierwszej potrzeby.

Co więcej, punkty typu „wyspa" zwiększają ekspozycję pracowników na kontakt z innymi użytkownikami obiektów handlowych, a co za tym idzie ryzyko zarażenia koronawirusem. W obliczu zagrożenia epidemicznego nie było zatem zasadne pozostawianie ich otwartymi.

NOWA DEFINICJA – SUKCES KOSMETYCZNYCH

Zaapelowaliśmy do Ministerstwa Zdrowia o pisemne potwierdzenie, czy zgadza się z przedstawioną przez Związek interpretacją. CHCIELIŚMY DOPROWADZIĆ DO JEDNAKOWEGO TRAKTOWANIA NAJEMCÓW Z BRANŻY KOSMETYCZNEJ PRZEZ ZARZĄDZAJĄCYCH CENTRAMI HANDLOWYMI. ZWRÓCILIŚMY SIĘ TEŻ DO POLSKIEJ RADY CENTRÓW HANDLOWYCH O SOLIDARNOŚĆ I WZAJEMNE WSPARCIE W TEJ KWESTII.

Tym razem WYPRACOWALIŚMY SUKCES. Problemów w naszym sektorze w ostatnich dniach jednak nie brakuje. Mamy jeszcze wiele do zrobienia, by polskie firmy przeszły możliwie najbezpieczniej przez wszystkie trudności, które obecnie piętrzą się przed nimi. Będziemy o wszystkich na bieżąco informować. Jesteśmy cały czas do Państwa dyspozycji i służymy pomocą.

 

źródło: kosmetyczni.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ