Partner serwisu
02 października 2019

Rola kobiet w gospodarce rośnie, ale nierówności wciąż są wyraźne

Kategoria: Aktualności

Serena Williams zapowiadająca na okładce czerwcowego numeru amerykańskiego Forbesa artykuł o najbogatszych self-made women na świecie to nie tylko chwyt marketingowy, ale wyraz głębszych zmian, które przenikają światową gospodarkę. Rola kobiet rośnie.

Rola kobiet w gospodarce rośnie, ale nierówności wciąż są wyraźne

W ostatnich miesiącach ukazało się wiele ciekawych raportów dotyczących sytuacji kobiet na rynku pracy w ogóle, a w biznesie w szczególności. Większość z nich potwierdza – chociaż nierówności wciąż są wyraźnie widoczne, to rola kobiet w globalnej gospodarce rośnie. Termin womenomics pojawia się w dyskursie medialnym coraz częściej. Tylko, czy opisuje zjawiska, które rzeczywiście się dokonują? A może raczej wyidealizowaną wizję przyszłości?

Jeśliby wziąć pod uwagę doświadczenia Grupy NDG, należałoby stanowczo wskazać na pierwszą z tych odpowiedzi. Średnie zatrudnienie kobiet w Grupie NDG wzrasta z roku na rok w imponującym tempie. W 2016 wyniosło 54,4 proc., w kolejnych latach rosło, żeby w pierwszym półroczu 2019 roku sięgnąć 74,17 proc. W NDG stanowią więc znaczącą większość. A jak jest w innych firmach?

Więcej kobiet w biznesie

Raport „Women in business” cyklicznie przygotowany przez Grant Thornton wskazuje, że w skali globu coraz więcej firm zatrudnia kobiety na stanowiskach menadżerskich i proces ten znacząco przyspiesza. W ciągu ostatnich pięciu lat współczynnik zmienił się o 20 punktów procentowych, a w ciągu ostatniego roku – o 12 punktów. Dziś 87 procent światowych firm zatrudnia przynajmniej jedną kobietę na stanowisku menadżerskim. Co się stało? To splot wielu okoliczności. Akcja #metoo, o której głośno było na całym świecie, dotyczyła nie tylko kwestii obyczajowych, ale również pozwoliła zwrócić szerszą uwagę na nierówności w sytuacji kobiet i mężczyzn na rynku pracy (i płacy). Kobiety zaczęły być bardziej widoczne w publicznych dyskusjach. Firmy zatrudniają kobiety również dlatego, że to się im po prostu opłaca. Wiele badań potwierdza, że zespoły zróżnicowane – także płciowo – osiągają lepsze wyniki w analizie, planowaniu czy rozwiązywaniu problemów, a co za tym idzie przynoszą wyższy dochód. Fundacja Liderek Biznesu w swoim niedawno opublikowanym raporcie „Kobiety w biznesie – marzenia a rzeczywistość” powołuje się na przykład na dane Peterson Institute for International Economics i EY, z których wynika, że 30-procentowy udział kobiet we władzach spółek zwiększa ich zyskowność aż do 6 proc.

Jeszcze 200 lat nierówności?

Jednocześnie ten sam raport Fundacji Liderek Biznesu przynosi wnioski znacznie mniej optymistyczne. Społeczny status kobiet i mężczyzna ma się zrównać za… 108 lat, pozycja gospodarcza – za 202 lata.

Chociaż menadżerek jest coraz więcej, to wciąż jest ich znacząco mniej niż mężczyzn na tych samych stanowiskach. Kobiety w całej Europie i w Polsce wciąż zarabiają mniej niż mężczyźni, nawet jeśli mają te same kwalifikacje. Z raportu przygotowanego przez aleo.com wynika, że są lepiej od mężczyzn wykształcone – wyższe wykształcenie ma co trzecia Polka (32,6 proc.) i co piąty Polak. To trochę więcej niż w Europie, gdzie dyplomem może się pochwalić 30,8 proc. kobiet. Mimo to problem luki płacowej nadal istnieje. W Unii Europejskiej mężczyźni zarabiają na godzinę średnio o 16 proc. więcej niż kobiety. Polska co prawda (z wynikiem 7,2 proc.) plasuje się w pierwszej piątce państw UE z najmniejszymi nierównościami płacowymi, ale wynik nie jest już tak satysfakcjonujący, gdy przyjrzeć mu się bliżej. W sektorze publicznym gender pay gap to tylko 2,8 proc, ale w sektorze prywatnym aż 16,1 proc. (według Eurostatu).

Kompetencje miękkie w cenie

Pozostaje mieć nadzieję, że pesymistyczne wyliczenia, według których będziemy czekać sto albo dwieście lat na wyrównanie różnic ekonomicznych między kobietami i mężczyznami wkrótce zdezaktualizują się pod naciskiem coraz szybciej następujących zmian. Nie tylko ze względu na ekonomiczne korzyści dla firm zatrudniających bardziej zróżnicowane zespoły, o których już wspominałem. Kobiety sukces w biznesie zawdzięczają w swojej własnej ocenie (obok wykształcenia) również takim cechom jak empatia, nastawienie na współpracę, chęć zrozumienia potrzeb innych, zdolność do zawierania kompromisów – to z raportu „Strong Women in IT” Forbesa. W innych badaniach pośród cech przypisanych kobietom wymienia się też lepsze zarządzanie ryzykiem, wielozadaniowość, dociekliwość czy poleganie raczej na faktach, niż na własnych przeświadczeniach. Takie wyliczanki to oczywiście pewna generalizacja, ale nie można zaprzeczyć, że cechy przypisane kobietom to właśnie te, na które na rynku pracy jest dzisiaj największe zapotrzebowanie.

Doświadczenia Grupy NDG to potwierdzają. Kobiety świetnie sprawdzają się w takich branżach jak HR, gdzie tzw. kompetencje miękkie odgrywają ogromną rolę, ale ze względu na swoje wysokie zdolności negocjacyjne mogą być też znakomitymi sprzedawcami. Trzymajmy kciuki za womenomics.

Jarosław Janiszewski – Prezes Zarządu NDG Medical Sp. z o.o. należącej do Grupy NDG, wiodącej firmy w branży outsourcingu sił sprzedaży w branży medycznej i farmaceutycznej w Polsce. NDG Medical ma w dorobku projekty realizowane dla takich marek jak Bayer, Sanofi, Teva, Merck, Colgate czy Johnson & Johnson. W tym roku świętuje swoje 20-lecie. Grupa NDG prowadzi też usługi outsourcingowe dla branży FMCG - za obsługę tego segmentu odpowiedzialna jest firma NDG Sales Force.

źródło: informacja prasowa
fot. 123rf.com/ zdjęcie ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ