Partner serwisu
07 czerwca 2019

W Polsce szacowane straty w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej to 1,4 mld złotych

Kategoria: Z życia branży

Według nowych danych szacunkowych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), bezpośrednie roczne straty z powodu podrabiania i piractwa w 11 kluczowych sektorach gospodarki UE to aż 261 mld złotych.

W Polsce szacowane straty w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej to 1,4 mld złotych

Ze zaktualizowanej analizy wynika, że całkowite straty wynoszą 7,4% sprzedaży w następujących sektorach: kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i bagaż, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, produkty farmaceutyczne, pestycydy i smartfony.

Biorąc pod uwagę, iż producenci działający zgodnie z prawem produkują mniej, niż miałoby to miejsce w przypadku nieistnienia podrabiania, przez co zatrudniają mniej pracowników, w analizie oszacowano, że w sektorach tych w całej UE bezpośrednio tracimy nawet 468 000 miejsc pracy.

Polska:

W Polsce roczne straty spowodowane podrabianiem i piractwem szacuje się na 9,5 mld złotych, co stanowi 10% sprzedaży w 11 sektorach.

Zgodnie z analizą w ujęciu ogólnym całkowita wartość sprzedaży utraconej w Polsce odpowiada kwocie 252 złotych na obywatela polskiego rocznie.

Jest to druga sektorowa ocena skutków gospodarczych zjawiska podrabiania i piractwa w kluczowych sektorach gospodarki, o których wiadomo, że są narażone na naruszenie praw własności intelektualnej, przeprowadzona przez EUIPO.

W badaniu oszacowano, że od czasu pierwszej analizy z 2018 r. wielkość utraconej sprzedaży spadła na poziomie UE we wszystkich badanych sektorach, z wyjątkiem dwóch: odzieży, akcesoriów i obuwia oraz kosmetyków i higieny osobistej.

Sektor produktów kosmetycznych i higieny osobistej:

Według raportu obecność podrabianych towarów na rynku prowadzi do strat sięgających około 30 mld złotych rocznie w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej w UE. Stanowi to 10,6% całkowitej sprzedaży w tym sektorze.

W Polsce szacowane straty w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej to 1,4 mld złotych, co stanowi 14,1% całkowitej sprzedaży w tym sektorze.

Christian Archambeau, dyrektor wykonawczy EUIPO, powiedział: „W Europie wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy są uzależnione od sektorów przemysłu, takich jak 11, które zbadaliśmy. Nasze badania pokazują jednak, jak podrabianie towarów i piractwo mogą zagrażać wzrostowi i zatrudnieniu. Przeprowadziliśmy tę analizę i szeroko zakrojone badanie, aby wesprzeć decydentów w opracowywaniu rozwiązań tego problemu oraz aby pomóc w uświadamianiu unijnych konsumentów na temat gospodarczych skutków podrabiania i piractwa w szerszym zakresie”.

Szacunkowe dane znajdują się w opublikowanym dziś raporcie z 2019 r. na temat statusu ochrony praw własności intelektualnej, w którym zebrano wyniki prac w zakresie sprawozdawczości EUIPO na poziomie unijnym i globalnym.

Obejmuje on badania dotyczące ilości towarów podrobionych i pirackich w handlu międzynarodowym, a także pokazuje udział gospodarczy sektorów intensywnie korzystających z praw własności intelektualnej we wzroście gospodarczym i tworzeniu miejsc pracy. Raport zawiera również nowe badania przedstawiające, w jaki sposób małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) korzystające z praw własności intelektualnej, takich jak znaki towarowe, wzory i patenty, mają większe szanse na osiągnięcie wysokiego wzrostu niż inne MŚP.

źródło: Informacja prasowa
fot. 123rf.com/fot. ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ