Rentowny wzrost firmy Henkel w roku obrotowym 2018
W roku obrotowym 2018 sektor biznesowy Laundry & Home Care (środków piorących i czystości) osiągnął wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 1,9%. W ujęciu nominalnym przychody ze sprzedaży wyniosły 6,419 mld euro, wobec 6,651 mld euro w poprzednim roku. Skorygowany zysk operacyjny obniżył się nieznacznie o 0,7%, osiągając poziom 1,162 mld euro. Odnotowano duży wzrost skorygowanej rentowności sprzedaży – o 0,5 p.p., do 18,1%.
Duży postęp w realizacji strategii w 2018 r.
– Realizujemy konsekwentnie długoterminową strategię firmy: chcemy generować zrównoważony i rentowny wzrost. W naszej strategii Henkel 2020+ zdefiniowaliśmy cztery najważniejsze cele strategiczne na rok 2020 i kolejne lata: zapewnienie wzrostu, przyspieszenie cyfryzacji, zwiększenie elastyczności działania oraz finansowanie wzrostu. W ciągu ostatnich dwóch lat poczyniliśmy bardzo duże postępy i z powodzeniem wdrożyliśmy kluczowe inicjatywy strategiczne – skomentował Hans Van Bylen.
W 2018 r. Henkel kontynuował realizację szeregu projektów i inicjatyw, mających na celu dalszy wzrost na wszystkich rynkach, na których firma prowadzi operacje. Głównymi czynnikami sukcesu były regularna i daleko idąca wymiana informacji oraz ścisła współpraca z klientami z segmentów produktów dla przemysłu oraz dla konsumentów.
Szczególny nacisk położono na przyspieszenie cyklu rozwoju innowacji i skrócenie czasu realizacji innowacji, aby szybciej reagować na nowe trendy rynkowe i potrzeby klientów. Henkel osiągnął znaczny postęp w udoskonalaniu procesów wdrażania innowacji, co zaowocowało wysokimi wskaźnikami innowacyjności, a także zwiększeniem sprzedaży produktów innowacyjnych
w pierwszym roku od wprowadzenia ich na rynek oraz sprzedaży najlepszych dziesięciu produktów innowacyjnych.
Firma poczyniła również dalsze postępy w integracji przejętych przedsiębiorstw i dokonała kilku nowych przejęć, które wzmocnią konkurencyjność i uzupełnią portfel produktów dla odbiorców przemysłowych i konsumentów.
Aby wykorzystać nowe źródła wzrostu, dział Corporate Venture Capital firmy Henkel kontynuował inwestycje w nowe technologie, materiały, zastosowania, modele biznesowe i usługowe, angażując środki bezpośrednio w start-upy, jak również w inne fundusze venture capital. Zgodnie z planami Henkel ma przeznaczyć około 150 mln euro na działalność związaną z inwestycjami w przedsiębiorstwa we wczesnych fazach rozwoju w latach 2017–2020. Do końca 2018 r. firma zainwestowała lub podjęła zobowiązania inwestycyjne na około połowę tej kwoty.
Również proces cyfrowej transformacji osiągnął znaczny poziom zaawansowania. W 2018 r. sprzedaż on-line rosła w ujęciu organicznym w tempie dwucyfrowym, napędzana przez organiczny wzrost o ponad 30% w sektorze dóbr konsumpcyjnych. Henkel kontynuował inwestycje w swoje zakłady produkcyjne w celu wykorzystania potencjału Industry 4.0, co umożliwiło lepszą kontrolę nad procesami produkcyjnymi, a także przełożyło się na wyższą jakość, lepszą wydajność i dalsze postępy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Powołano Radę ds. Cyfryzacji, w skład której weszli renomowani eksperci branżowi, a której zadaniem jest doradzanie Zarządowi w związku z procesem cyfrowej transformacji firmy.
Uruchomiono także Henkel X jako wewnętrzną i zewnętrzną platformę, służącą przyspieszeniu procesów cyfryzacji. Aby zapewnić wsparcie i możliwość konsultacji swoim pracownikom zaangażowanym w projekty cyfryzacji, Henkel zapewnił też dostęp do wyjątkowej sieci mentorów, obejmującej około 150 osób spoza firmy, w tym założycieli firm, wizjonerów i ekspertów z zakresu technologii cyfrowych. Uzupełnieniem tych inicjatyw był szeroki wachlarz działań wewnętrznych i zewnętrznych, mających na celu dalszy rozwój kompetencji cyfrowych i podnoszenia kwalifikacji całej organizacji.
Transformacja cyfrowa jest ściśle związana ze strategicznym priorytetem firmy Henkel, jakim jest zwiększenie zdolności dynamicznego reagowania całej organizacji na zmieniające się warunki rynkowe. W 2018 r. Henkel kontynuował działania mające na celu wspieranie ducha przedsiębiorczości wśród pracowników i zespołów, zachęcanie do otwartości na zmiany, optymalizację organizacji pracy, wspieranie bardziej przejrzystej komunikacji oraz dalsze rozszerzanie pola do indywidualnego podejmowaniu decyzji.
W ramach strategicznego priorytetu, jakim jest finansowanie wzrostu, Henkel nadal koncentrował się na dyscyplinie kosztowej i efektywności. W tym kontekście firma realizuje cztery działania. W 2018 r. Henkel z powodzeniem wdrożył projekty ONE!ViEW oraz Net Revenue Management w całej organizacji. Jednocześnie do poprawy efektywności nadal przyczyniała się zintegrowana globalna organizacja łańcucha dostaw (ONE!GSC) oraz trwająca optymalizacja działań w zakresie usług wspólnych. Oczekuje się, że do 2020 r. opisane projekty przyniosą roczne oszczędności w wysokości ponad 500 mln euro. W 2018 r. Henkel osiągnął już ponad 50% zakładanych całkowitych oszczędności.
Dążenie do zapewnienia długoterminowego zrównoważonego i rentownego wzrostu firmy
– Henkel zamyka rok 2018 z dobrymi wynikami. Pomimo niekorzystnych zmian kursów walutowych i rosnących bezpośrednich kosztów materiałów, osiągnęliśmy dobry poziom wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym, wykazując wysokie zyski, rentowność i przepływy pieniężne. Poczyniliśmy znaczne postępy w realizacji najważniejszych celów strategicznych i poprawiliśmy konkurencyjność firmy. Jesteśmy przekonani, że obecna sytuacja Henkla zapewnia firmie dobrą pozycję na przyszłość. Mamy jasno zdefiniowaną strategię i realizujemy ambitne cele. Zwiększone inwestycje w marki, technologie, innowacje i cyfryzację są wyrazem naszego zaangażowania w zapewnienie zrównoważonego i rentownego wzrostu firmy – podsumowuje Hans Van Bylen.
Komentarze