Jak być trendy?
Co jakiś czas na rynku kosmetycznym pojawiają się różne nowinki. Niektóre z nich są na topie tylko przez jeden sezon, inne „zamieszkują” w kosmetyczkach kobiet nieco dłużej. Jakie produkty wytwarzać, żeby nie popełnić modowego faux pas i być na bieżąco z trendami w nadchodzącym sezonie? Odpowiada Anna Laudańska-Maj – kierownik działu badań i rozwoju firmy Bell.

![]() |
Gama produktów na konkretny sezon musi być zgodna z obowiązującymi w danym momencie trendami. |
Bez wątpienia w kosmetykach do makijażu najważniejszy jest kolor. Gama produktów na konkretny sezon musi być zgodna z obowiązującymi w danym momencie trendami. Od kilku lat w modzie są kolory bardzo intensywne, nasycone. Dominują: niebieski, turkusowy, fioletowy i czerwony. Analitycy trendów kolorystycznych wiążą to z kryzysem – kobiety potrzebują odreagowania i wyrażają to przez kolor, zielone paznokcie czy niebieski cień do powiek. Okazuje się, że powrót do mody „ostrych” kolorów cechuje pewna cykliczność, na którą wpływają nawet wydarzenia polityczne. Kryzys, który dotknął świat parę lat temu, zaburzył bieg sinusoidy. Przed jego „wybuchem” trendy zmierzały w kierunku kolorów pastelowych, białych, jasnych. Ludzie potrzebowali jednak odreagowania. Teraz kolory i tak już trochę przygasają – modny jest miętowy zielony, rozbielony niebieski, morelowy. Oprócz będącego w dalszym ciągu „na topie” połysku na ustach czy na paznokciach, pojawił się z drugiej strony efekt zupełnie przeciwny, matowy oraz bardzo ciekawy matowo-perłowy.
Rzęsy
Rzęsy oczywiście w dalszym ciągu muszą być jak najgrubsze, wydłużone, podwinięte. Na rynku w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat pojawiło się wiele surowców, które mają pobudzać porost rzęs. W związku z tym produkuje się coraz więcej „odżywek” do rzęs i preparatów je regenerujących, wpływających na ich kondycję. Tego typu składniki dodawane są także do tuszy do rzęs, a więc obok efektu stricte upiększającego – pogrubienia czy wydłużenia, produkty te dodatkowo wpływają na mieszki włosowe rzęs, przedłużając cykl życia włosa. Dzięki temu mogą one długo rosnąć, są dłuższe i bardziej gęste, bo później wypadają.
![]() |
Na rynku w ciągu ostatnich 2-3 lat pojawiło się wiele surowców, które mają pobudzać porost rzęs. |
Od kilku lat trwają intensywne prace firm nad stworzeniem nowych szczotek do tuszy. Jako pierwsze pojawiły się szczotki plastikowe, później silikonowe. Zaraz potem na rynek weszły maskary z elektrycznym silniczkiem, który poprzez wytworzenie wibracji pomaga w lepszym, bardziej wydajnym nałożeniu tuszu na rzęsy. Inny przykład to z kolei tusz z silniczkiem wprawiającym szczoteczkę w ruch obrotowy. Oprócz tego jakiś czas temu pojawiła się także szczoteczka w kształcie kuli oraz szczoteczka hybrydowa z włoskami plastikowymi i z włosia
Oczy
Musy, które weszły na rynek jakieś 5 lat temu, w dalszym ciągu są obecne na rynku, ale „królują” produkty prasowane. Pomimo podobnego procesu wytwarzania, są to zupełnie inne produkty niż te sprzed lat. Gdy zaczynaliśmy ich wytwarzanie jakieś 10 lat temu, to dużym wyzwaniem było zrobić produkt z jak najmniejszą ilością lepiszcza. Dlatego też cienie do powiek z tych czasów były bardzo pudrowe, lekkie. Obecnie ich tekstury są kremowe, ciężkie i wilgotne. Produkty takie zapewniają inne odczucie i inną aplikację.
![]() |
Od kilku lat hitem jest powiększanie ust. W takich kosmetykach stosuje się składniki, które są podobne do tych przeciwstarzeniowych. Ich zadaniem jest więc również poprawa kondycji ust. |
Usta
Od kilku lat hitem jest powiększanie ust. W takich kosmetykach stosuje się składniki, które są podobne do tych przeciwstarzeniowych. Ich zadaniem jest więc również poprawa kondycji ust.
Na świecie coraz bardziej modna staje się trwała koloryzacja. Jest to tzw. „efekt tint”. Usta są zabarwione, ale nie ma na nich warstwy błyszczyku czy szminki. Taki
makijaż wytrzymuje ok. 24 godzin.
Pożądanym efektem jest long-lasting. Moim zdaniem jednak produkty, które mają zapewniać długotrwały makijaż, są w dalszym ciągu niedoskonałe. Ciągle nie ma polimerów, które byłyby trwałe i zapewniały jednocześnie pożądany efekt. Usta pomalowane szminką stają się więc po upływie pół godziny matowe i wysuszają się. Trwają jednak poszukiwania odpowiednich surowców.
Twarz
Jeżeli chodzi o skórę twarzy, to wyraźny jest trend określany jako „make-up no make-up” albo „flawless”. Taki efekt zapewniają podkłady i fluidy, do których używane są półprzezroczyste pigmenty. Mimo to jednak bardzo dobrze kryją wszelkie przebarwienia i niedoskonałości. Warstwa makijażu nie jest już gruba i nie wygląda jak maska. Skóra sprawia wrażenie wypoczętej i rozświetlonej.
Na rynku pojawiają się tzw. BB kremy, które dotarły do nas z Azji. Oprócz tego, że zapewniają one idealny wygląd skóry, to posiadają także filtry przeciwsłoneczne, odżywiają skórę twarzy, poprawiają jej koloryt i niwelują zaczerwienienia, polepszają kondycję skóry dzięki zawartości składników aktywnych.
Paznokcie
Lakiery do paznokci to obecnie najszybciej rozwijający się na całym świecie segment rynku kosmetycznego. Najwięcej nowości, bo ok. 60% pojawia się w Europie. W modzie jest przede wszystkim połysk i długotrwałość. Pojawiają się różne „gadżety” dające dziwne efekty. Przykładem może być lakier pękający, magnetyczny czy też frencz „inaczej”, np. czerwony kolor na paznokciu, a żółty na końcówkach. Szczególnie młodzież lubi zabawę tego typu produktami.
![]() |
Obecnie tekstury cieni do powiek są kremowe, ciężkie i wilgotne. Produkty takie zapewniają inne odczucie i inną aplikację. |
Oprac. Patrycja Misterek
Artykuł został opublikowany w magazynie "Przemysł Kosmetyczny" nr 1/2012