06 grudnia 2018

Kosmetyki: W jakiej kondycji jest polski handel zagraniczny?

Kategoria: Z życia branży

Przemysł chemiczny to trzeci (po elektromechanicznym i metalurgicznym) segment polskiej gospodarki o największym eksporcie. Spory udział w dobrym wyniku polskiej chemii mają producenci leków i kosmetyków – te ostatnie powoli stają się zresztą światowym hitem.

Kosmetyki: W jakiej kondycji jest polski handel zagraniczny?

Produkty przemysłu chemicznego łącznie składają się na nieco ponad 14% krajowego eksportu i blisko 18% importu w 2017. Choć to jedna z grup towarów, których eksport wzrósł w ubiegłym roku najszybciej (ich łączna wartość to nieco ponad 29,6 mld euro, blisko 1/7 więcej niż w 2016 r.), saldo handlu zagranicznego wciąż jest ujemne – więcej chemii kupujemy niż jej sprzedajemy.

Które produkty chemiczne napędzają polski eksport? Gdzie je sprzedajemy i skąd sprowadzamy chemię?

KOSMETYKI

Według raportu opublikowanego przed rokiem przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, polski rynek kosmetyczny jest dziś 6. rynkiem na kontynencie, ustępując tylko największym europejskim gospodarkom – m.in. Niemcom, Francji czy Wielkiej Brytanii. Preparaty do upiększania, makijażu i pielęgnacji skóry znajdziemy na 29. pozycji wśród 50 towarów o największej wartości eksportu za ubiegły rok, z sumą sprzedaży zagranicznej opiewającą na blisko 1,3 mld euro (8 proc. więcej niż w 2016).  

Polską branżę kosmetyczną śmiało można jednak nazwać europejskim fenomenem, bowiem aż połowa lokalnego rynku należy do rodzimych marek. Giganci tacy jak Beiersdorf (właściciel marki Nivea, produkujący kosmetyki pod Poznaniem), Avon (z zakładem w Garwolinie) czy L'Oréal (fabryka w Warszawie) muszą się pogodzić z silną pozycją polskich producentów – nie tylko nad Wisłą, ale na całym świecie. Kosmetyki Ziaji, krajowego lidera, doceniają klienci w Wietnamie, Japonii czy Chile, Dr Irena Eris sprzedaje swoje produkty w 50 krajach, a Inglot to jedyna polska marka, która może się pochwalić sklepem na słynnym nowojorskim Times Square.

Eksport kosmetyków w Polsce przewyższa import ponad półtorakrotnie. Ten drugi w 2017 r. wzrósł jednak o 16% w stosunku do roku poprzedniego.

Więcej na portalu ikalkulator.pl

źródło: ikalkulator.pl
fot. 123rf.com/fot. ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ